RSS

Chisca.

06 nov.

Chisca din Bucovina e sora buna cu caltabosul, caruia in Oltenia ii zice urat  „matz – matze” si chisca inseamna pana la urma cam acelasi lucru in niste limbi slavone numai ca noua nu ne suna rau 🙂

Diferenta dintre chisca si caltabos este ca ea are si orez in compozitie.

Cum bate Craciunul la usa, nu mai aveti cum sa spuneti ca nu ati avut retete la indemana :P.

Sa ne punem pe treaba. Capul porcului (taiat in 4), organele (ficatul, plamanii, rinichii, inima si splina) si cateva bucatele de carne si slanina le-am pus la fiert intr-un ceaun maaare, cu sare, cateva boabe de piper, cateva cepe si niste patrunjel

Dupa ce s-au fiert, le-am scos si le-am lasat la racit.

In apa in care au fiert organele, se fierbe si orezul, fiecare pune cat considera, eu am pus un pic mai mult de jumatate de kilogram la organele unui porc.

Dupa ce s-au racit, le-am dat prin masina de tocat carne, am potrivit de sare si piper, am pus orezul fiert si racit si el.

Am amestecat bine toate astea, in mod normal chisca se face in intestinele groase dar alea sunt mai greu de curatat si mai urate 😛 asa ca am umplut aceleasi intestine ca si la carnati.

Le-am legat la fiecare capat si am pus-o la fiert, trebuie fiarta la foc mic si inainte de asta trebuie intepata din loc in loc cu o scobitoare ca sa nu crape la fiert. Dupa ce a fiert ~ 10 min. am scos-o pe un fund de lemn

Deasupra am pus alt fund si deasupra o oala ca sa o preseze.

Dupa ce s-a racit se mananca dupa preferinta, eu cu paine si mustar, bunica de exemplu o prefera prajita in tigaie cu mamaliga, mie mi se pare o combinatie pe care nu o pot incerca 🙂

Mare parte le-am congelat, e mult mai buna chisca fiarta dupa ce o decongelez decat daca as fi congelat-o gata fiarta.

O alternativa sanatoasa si foarte gustoasa pentru mezeluile injectate cu porcarii si apa din comert.

 
17 comentarii

Scris de pe 6 noiembrie 2011 în Cu carne de porc

 

Etichete: , , ,

17 răspunsuri la „Chisca.

  1. yogoshima

    6 noiembrie 2011 at 1:12 am

    Mi-ar place sa gust cel putin,caci maninc din cauza poftei mai mult, aici pe la noi.

     
  2. Delia

    6 noiembrie 2011 at 8:17 am

    la noi nu se face cu orez, dar e misto de tot, si carnatii si tot. buna-mea face turta de malai cand se taie porcul, merge cu tot ce-i mai mult sau mai putin unsuros, si cu zeama groasa de varza murata :).

     
  3. Bogdana

    6 noiembrie 2011 at 9:05 am

    Nici in oltenia mea nu se face cu orez insa mai nou imi place mai tare varianta asta, nu mai e aspra compozitia si e si mai „usoara”

    yogo, hai si gusta 🙂

     
    • yogoshima

      6 noiembrie 2011 at 12:21 pm

      Uitinduma tot timpul la mincaruri mi se face pofta si maninc in prostie tot ce gasesc prin frigider si pe masa.

       
  4. Bogdana

    6 noiembrie 2011 at 9:05 am

    cum sunt turtele de malai? dar zeama groasa? 🙂

     
    • yogoshima

      7 noiembrie 2011 at 11:41 am

      Ce sa spun ai aptitudini mari in bucatarie si prezentrea este foarte frumoasa.

       
      • Bogdana

        7 noiembrie 2011 at 12:37 pm

        Multumesc tare frumos!

         
  5. cat's kitchen

    6 noiembrie 2011 at 4:53 pm

    cu orez nu am papat niciodata , dar mi-ar placea cu siguranta …. mi-ai facut o pofta de zile mari !!!! :((((

     
    • Bogdana

      6 noiembrie 2011 at 5:19 pm

      Sunt convinsa ca ti-ar placea, sa incerci candva

       
  6. Delia

    6 noiembrie 2011 at 6:19 pm

    e o zeama cu multa varza si carne de porc, nu e nici papricas dar nici subtire, buna-mea pune si carne mai cu grasime asa, eu nu pot nimeri gustul la mine acasa. malaiul nu stiu cum il face, tot am zis ca intreb dar n-am mai ajuns la ea de o gramada de timp. ii un malai copt cu crusta frumoasa, cu miez usor umed. tre sa ma uit dupa vreo reteta.

     
  7. Bogdana

    6 noiembrie 2011 at 6:30 pm

    ahaaa, cred ca inteleg, suna biiiineeee.

     
  8. Sofia

    13 ianuarie 2018 at 10:33 am

    Asta este reteta traditionala din Bucovina, de chisca. Asa se obtine cea mai delicioasa chisca (caltabosi).🥇♥️

     
    • Bogdana

      15 ianuarie 2018 at 8:41 am

      Da, da, din pacate nu am mancat la Craciunul asta 😦

       
  9. Corina Ramona

    5 decembrie 2018 at 11:12 am

    Multumesc pentru reteta ,asta cautam .Este exact reteta bunicii

     
    • Bogdana

      5 decembrie 2018 at 11:17 am

      Cu drag. Ma bucur tare mult, sa aveti spor 🙂

       
  10. andrei

    5 mai 2020 at 2:50 pm

    buna ziua….am si eu o nelamurire daca se poate va rog frumos….am o prietena care spune ca la ea acasa se prepara chisca si caltabos…..pt ea fiind doua lucruri diferite…eu ca nestiutor am intrat pe dex si diferite lucruri pe internet si am aflat ca …ambele sunt una si aceaiasi chestie…adica …..caltabos egal chisca….diferand modul de preparare de la una la alta regiune ficat orez…in alta parte carne macra…in fine..retete diferite…dar denumirea ramanand la fel….deci intrebarea….chisca si caltabosul nu este acelasi lucru?eu fiind din bucuresti…ea din moldova…la ea in casa se pregatea si chisca si caltabos….eu intrand pe net …wikipedia si dex……imi rezulta ca este acelasi lucru ma contrazic cu ea de mult timp….va multumesc

     
    • Morariu Gica

      10 noiembrie 2020 at 8:46 pm

      Mama mea, decedata, a trait multa vreme in Bucovina (acolo s-a si nascut) si facea CHISCA folosind maruntaie de porc, slanina si doar putina carne (sau gusa). Fata de reteta de mai sus, diferentele sunt urmatoare : orezul nu se fierbe, carnea si maruntaiele se taie cu cutitul nu se toaca! Dupa ce taiem maruntaiele, carnea si slanina, adaugam orezul si se amesteca cu carnea. Apoi se introduce in mat, adaugandu-se si niste apa, se leaga la capete, se inteapa si se pune la fiert pentru 15-20 minute. Se consuma numai prajit!!!

       

Lasă un comentariu