RSS

Cozonac.

25 Sep

Cozonacul de casa nu se compara cu nici un alt cozonac. De cand am descoperit reteta asta, la GabiCara, nu mai folosesc alta. Ies niste cozonaci extraordinar de frumosi si gustosi.

_MG_1554

Pentru doi cozonaci.

Un kg faina alba, 5 oua, 250g zahar + 3 – 4 linguri de zahar, 50g drojdie proaspata, 200g unt sau ulei, sau amestecate, 500ml lapte caldut, sare, esenta de rom si/sau coaja de lamaie, portocala si de data asta am folosit nuci (500g, imi plac cozonacii cu muuulta umplutura) si doua linguri de cacao , se pot umple cu orice, de la mac la ciocolata sau rahat.

Eu am pus masina de facut paine sa framate aluatul. Faina, zaharul, galbenusurile, sarea, laptele si drojdia pe care am frecat-o cu o lingurita de zahar pana s-a lichefiat, asa isi face treaba mai repede.

De mana de framanta aluatul bine, bine pentru 15-20 de minute, cu cat incorporeaza mai mult aer cu atat mai crescuti vor iesi, sa nu cadem in extrema cealalta cu framantatul cu orele ca atunci cozonacul devine un dulce greu accesibil si e pacat.

Dupa ce masina a framantat aluatul pentru vreo 30 minute, arata cam asa, destul de vartos, daca iese prea tare, se mai pune un pic de lapte caldut.

Am scos aluatul din cuva, l-am pus intr-un lichean si am inceput sa incorporez grasimea, untul sau uleiul, eu de regula folosesc 100-150g unt si restul ulei, Le-am incorporat treptat continuand sa framant cozonacul (inainte vreme ma luptam cu el ana ma dureau si genunchii, daca stateam in genunchi, si spatele – masina de paine a preluat mare paret din treaba si asta este de mare ajutor) pana am terminat toata grasimea si aluatul a devenit mai pufos. Am acoperit ligheanul cu un prosop si l-am lasat la loc cald sa creasca, vreo ora, poate sa stea si mai mult,isi dubleaza volumul aluatul.

Cam asa arata dupa ce l-am terminat de framantat

Apoi am facut umplutura, din nuci macinate, nu prea marunt, sa se mai simta si albusurile batute spuma cu cele 3-4 linguri de zahar.

Albusurile batute spuma le-am amestecat cu cacao si nucile maruntite.

De fiecare data cand faceam doi cozonaci, cresteau ca nebunii si uneori aproape ca ieseau din tava, acum am ales sa fac trei cozonaci, unul mare, unul mijlociu si unul mic (pe asta l-am mancat ultrafierbinte 🙂 )

Dupa ce aluatul a crescut frumos, se imparte in doua parti egale (in mod normal, asa ca nu mai zic cum am facut eu acum ca am facut trei cozonaci de trei marimi) Fiecare parte se imparte si ea in doua.

Am intins cu mana, nu cu sucitor sau alt instrument, in felul asta ramane mai mult aer in aluat si il ajuta sa creasca frumos.

Umplutura impartita in 4, pe fiecare foaie de aluat intinsa se pune si o parte de umplutura.

Apoi se ruleaza si se strange un pic la capete sa nu iasa umplutura.

Si se rasucesc. (Curajosii il pot impleti si in 3, sau se poate si neimpletit)

I-am pus in tavi in care am pus hartie de copt, i-am acoperit si i-am mai lasat sa creasca vreo 40-50 minute.

Dupa ce au crescut, am amestecat un galbenus de ou cu doua linguri de lapte si i-am uns (albusul nu se pune ca innegreste cozonacii) galbenusul nu trebuie sa fie prea rece pentru ca stagneaza cresterea. Deaupra am presarat putin zahar tos, imi place cum se caramelizeaza la cuptor.

I-am pus in cuptorul preincalzit pentru ~`40 minute, daca se rumenesc prea tare, deasupra se poate pune o bucata de hartie de copt.

Cam asa arata.

Merita!

 
16 comentarii

Scris de pe 25 Septembrie 2011 în Dulciuri si dulceturi

 

Etichete: , ,

16 răspunsuri la „Cozonac.

  1. Ana Ayana

    26 Septembrie 2011 at 1:16 am

    Am o slăbiciune pentru cozonaci. Îmi place rețeta, ia s-o încerc și eu 🙂

     
    • Bogdana

      26 Septembrie 2011 at 7:55 am

      O sa ii ramai fidela, garantat 🙂
      Daca faci doi cozonaci, ai sa vezi cat de mari vor fi 🙂

       
  2. Zazuza

    26 Septembrie 2011 at 11:59 am

    am lesinat. deci nu mai am niciun comentariu 😆

     
  3. MRaluk79

    25 Decembrie 2011 at 3:45 pm

    Am folosit alta reteta si nu e prima oara cand cozonacii au crescut bine totul era ok si cand i-am scos pe langa faptul ca sunt coca inauntru se sfaramiteaza:((si-mi pare atat de rau nu-mi mai vine sa mai fac,oare unde gresesc??Am cuptor Zanussi si am dat la treapta 3 oare o fi prea mult,parea sa iasa totul super am folosit faina Grania voi ce faina folositi?Si pe langa asta ma intreb ce pot face cu cozonacul asta care mi-a ramas:/CRACIUN FERICIT!

     
    • Bogdana

      25 Decembrie 2011 at 9:50 pm

      nu imi dau seama exact unde si ce ai gresit, tare imi pare rau ca nu ti-au iesit, ar putea fi faina, drojdia, temperatura…

      au iesit cruzi dar pe afara erau bine rumeniti?
      ai pus foarte multa umplutura?
      si ce nu inteleg, daca erau cruzi cum se sfaramitau?
      ce reteta ai folosit? 🙂

      uite o idee foarte buna pentru ce poti sa faci din cozonacul ramas

      http://gulaschsuppe.wordpress.com/2011/12/20/bread-pudding-budinca-de-paine-pentru-ca-mi-era-dor-de-new-orleans/

      data viitoare, sigur vor iesi bine daca o incerci, e verificata de farte multe persoane, eu nu folosesc o anumita faina, fie dobrogea, fie titan sau altele 000

       
  4. Silagi Dan

    30 Martie 2014 at 7:49 pm

    Arata excelent.M.aine o incerc

     
  5. henrietta

    1 Decembrie 2014 at 5:17 pm

    Spune-mi te rog,daca pun de la inceput untul sau uleiul in masina de paine si pun pe programul de framantat si dospit, nu e asa bine?

     
    • Bogdana

      1 Decembrie 2014 at 5:31 pm

      Eu stiu ca daca pui totul de la inceput nu mai ies asa fragezi, since n-am incercat, dar o sa incerc o data de curriozitate. Daca incerci, sa imi zici si mie, te rog.

       
  6. henrietta

    28 Ianuarie 2015 at 10:55 pm

    Mi-am amintit de cozonac.Am facut de Craciun si cu nuca si cu mac,dupa reteta ta . Am pus totul in masina de paine,chiar si untul topit, dar dupa 10 minute de framantare a celorlalte ingrediente si am lasat sa dospeasca in masina. A iesit cel mai pufos cozonac ce l-am facut vreodata.Multumesc!

     
    • Bogdana

      28 Ianuarie 2015 at 11:08 pm

      Aaa, super, ma bucur mult, o sa incerc si eu 😉

       
  7. vali

    29 Martie 2015 at 7:29 pm

    Ce masina ai si ce capacitate are?

     
    • Bogdana

      29 Martie 2015 at 7:34 pm

      Orion, 1200 g, am mai scris pe blog despre ea

       
  8. Simona

    30 Decembrie 2016 at 1:23 am

    Buna seara. Va rog, lamuriti-ma si pe mine…ca nu-i dau de capat. De fiecare data, odata copt, intre miez si coaja de deasupra, ramane o camera de aer. Care sa fie cauza? Unii spun ca se poate intampla daca e lasat prea mult la crescut, ceea ce, totusi, nu e cazul, am scurtat cat de mult posibil, ma refer la partea de crestere in tava, pt ca fac aluatul la masina de paine, unde creste pt vreo 50 min dupa etapa de framantat, nu cred ca e prea mult. Sigur, nu ii ia cu nimic din gustul si pufosenia formidabile, dar mi-as dori sa nu-i ia nici din aspect…Sperand sa aflu solutia mult cautata la dvs. 🙂 va multumesc anticipat.

     
    • Bogdana

      10 Ianuarie 2017 at 6:59 pm

      Buna seara, buna seara, ma bucur ca ies faini cozonacii chiar si cu aceasta problema, am patit-o si eu si tind sa cred ca este de la faptul ca umplutura e prea uscata, prea tare, in cuptor se usuca si mai tare si de aici gaura respectiva, incercati data viitoare cu umplutura mai moale sa vedem daca se rezolva, tin pumnii 😉

       

Lasă un răspuns

 
