RSS

Tocan de oaie.

31 Aug

Tocanul este o mancare pe care eu am intalnit-o doar in partea olteniei si asta cu mult timp in urma.

tocan

Este o mancare pe care o faceau ciobanii (poate o mai fac si azi, nu am mai fost de mult pe la o tarla, cum ii zice in oltenia la stana) pentru ca le era foarte la indemana, are ingrediente putine si se poate pastra mult timp, O facea bunicul meu cand eram eu mica si mi-a ramas intiparita in minte, el nu prea gatea dar asta si pestele uscat erau specialitatea lui. La bloc mai greu dar cum nu mai mancasem de aproape 20 de ani, am facut-o, am redescoperit-o si o sa mai fac cu siguranta.

Cel mai bun tocan iese toamna cand oile sunt grase, e de preferat un noaten (oaie de un an).

O oaie, 1 kg de ceapa, 6-7 ardei kapia, in original sunt ardei de raci (nici astia nu sunt foarte raspanditi, sunt ardeii pe care oltencele ii umplu cu carne alaturi de sarmale, se pastreaza uscati) 3-4 frunze de dafin, sare si piper boabe.

Carnea de oaie se spala, se transeaza si se pune la foc acoperita cu apa, se pune sarea, o mana de piper boabe, frunzele de dafin si se lasa la fiert, ei faceau in ceaun pe pirostrii, eu tot in ceaun dar pe aragaz. Se scoate spuma stransa deasupra din cand in cand. Se fierbe pana ce carnea se desprinde de pe oase, In timp ce fierbe, iese seul din carne iar apa scade ajungand in final sa se prajeasca la foc mic. Dupa ce scoatem oasele, punem ardeiul taiat fasii si ceapa solzisori si lasam incontinuare pe foc pana scade toata apa si carnea se prajeste uniform. Spre final trebuie sa amestecam in ceaun mai des, sa nu se lipeasca.

Asta este toata treaba. Ciobanii o lasau in ceaunul respectiv, seul protejeaza carnea si aceasta se pastreaza foarte bine toamna si iarna. Cand voiau sa manance tocan taiau o bucata, o incalzeau si o mancau cu paine, usturoi si muraturi.

Eu am lasat-o in tuci (dupa ce ne-am infruptat din ea ca hunii, desi are putine ingrediente este o mancare absolut delicioasa) apoi am taiat-o cuburi si am pus-o in pungi la congelator. Cand mi se facea pofta, mai scoteam cate o bucata (tocmai am terminat-o pe ultima)

Cam asa arata congelata.

Si pusa la incalzit. Musai calda se mananca.

O mancare pe care ar trebui sa o incercati macar o data.

_MG_9400

 

Tocan, nu tocana, da? 🙂

 
20 comentarii

Scris de pe 31 August 2011 în carne de oaie, Mancare gatita

 

Etichete: , , , ,

20 de răspunsuri la „Tocan de oaie.

  1. Zazuza

    2 Septembrie 2011 at 10:16 am

    nu stiu cum sa-ti explic, dar mi s-a facut o poftaaaaaa 😀

     
  2. Diana

    3 Octombrie 2012 at 12:02 pm

    Super reteta, multumesc mult ca ai pus-o pe net. Nu am mancat tocan de 30 de ani si mi-a revenit toata copilaria in minte ieri cand am mancat. A fost super xxxx

     
    • Bogdana

      3 Octombrie 2012 at 12:39 pm

      Tare mult ma bucur ca ti-a placut, sper sa reusesc sa fac si eu toamna asta 🙂
      PS n-ai o portie in plus? 😛

       
      • Andrei Lupu

        2 Decembrie 2012 at 9:51 pm

        mi-a plăcut idea ta si ai dreptate,numai în oltenia se prepară tocanul de oaie.eu am mîncat tocan ,sînt vreo 30 de ani si tot îmi aduc aminte ce bun a fost

         
  3. Bogdana

    3 Decembrie 2012 at 10:20 am

    Nici eu n-am mai facut si ma tot bate gandul. Si cum spui, numai cine a gustat isi poate da seama cat de bun poate sa fie desi are ingrediente atat de simple 🙂

     
  4. RODICA-STEFANIA

    24 Iunie 2013 at 6:29 pm

    Cea mai buna carne .
    Asi manca toata ziua oaie shi batal , cu varza , tocana , sarmale , friptura , rece …
    dar nu am voie , este o carne totusi ff grea .
    sant nascuta shi crescuta in dobrogea , numai cu vecini turci … shi carnea de oaie , miel , sau batal din dobrogea este cea mai buna , datorita ierbii , care o avem , mai sarata .
    Bune retete ai scris , felicitari shi sanatate .
    Rodica , Reggio Emilia , Italia .

     
    • Bogdana

      26 Iunie 2013 at 10:05 am

      Adevarul e ca este tare gustoasa carnea de oaie. Eu as manca macar de doua ori pe saptamana 🙂
      Nu am mai auzit de sarmale de oaie.

       
  5. drobota rodica

    3 Septembrie 2013 at 4:18 pm

    am cumparat si eu trei kg de carne si maine fac si eu am sa revin peste 2 zile sa va zic cum mi-a iesit

     
    • Bogdana

      3 Septembrie 2013 at 4:29 pm

      Abia astept sa imi zici cum a iesit. Sper sa iasa la fel de bine si dintr-o cantitate mica
      Nu te necaji cu toti prostii

       
  6. marina

    3 Septembrie 2013 at 7:30 pm

    am facut si eu ii foarte bun ( am adaugat si 3 trosii mari coapte ) , nu ezitati sa mancati cu prima ocazie !

     
    • Bogdana

      4 Septembrie 2013 at 10:17 pm

      Si ai facut din cantitate mai mare sau mica asa cum vrea Rodica sa faca?
      Ssunt curioasa cum iese din putina carne, pentru ca nu e atata seu.

       
  7. drobota rodica

    5 Septembrie 2013 at 4:05 pm

    dragele mele am facut tocana , si vreau sa spun ca e o delicatesa , chiar si dintr-o cantitate mica a iesit foarte bun . Nu ezitati sa faceti si voi , credeti-ma ca no sa va para rau ! Multumesc Bogdana ca ai pus reteta!

     
  8. marina

    5 Septembrie 2013 at 4:36 pm

    am facut din jumatate de oaie Bogdana

     
  9. Romi

    23 August 2014 at 12:02 pm

    Bogdana, ai postat o reteta adevarata de preparare a carnii de oaie. Eu am auzit de aceasta reteta de la un coleg de servici, care era de loc din Bengesti-Ciocadia din nordul judetului Gorj. Pe mine m-a contrariar in primul rand denumirea. Cum adica tocan, nu tocanita ? Si mi-a explicat de unde vine diferenta, de la modul de consum al acestuia, adica tocanul este in stare solida si se poate consuma si asa. Eu numai rece l-am consumat si nu m-am „ciumurlit”.
    O singura diferenta este fata de reteta pe care ai postat-o : dupa ce s-a fiert carnea, aceasta se scoate pe un tocator si se separa de oasele care mai sunt in tuci, se taie cu cutitul in bucati mici, se aseaza intr-un lighean de plastic curat peste care se adauga zeama strecurata din tuci si apoi se lasa la racit in beci, sau in frigider pana a doua zi. Ligheanul de plastic se apasa pe lateral din mai multe directii pentru a se desprinde tocanul de marginile sale si dupa ce s-a desprins se rastoarna pe un tocator, din care se taie felii. Sa tot mananci … cu un vin rosu demisec-sprit si cu oameni de omenie !

     
    • Bogdana

      24 August 2014 at 8:26 pm

      Pai eu nu toc carnea pentru ca ea in procesul de fierbere/prajire se marunteste singura. Pontul cu ligheanul e bun dar trebuie sa se raceasca putin pentru ca daca pui preparate fierbinti in plastic, capata un gust rau.
      Eu nu a incerca preparatul rece 😉 cu vinul insa, ai perfecta dreptate 🙂

       
  10. predaion

    6 Decembrie 2015 at 8:32 pm

    In sudul Olteniei se face tocanul si de capra batrana atunci cand nu mai e fertila. Reteta e aceeasi si gustul e grozav. Mamaliga e nelipsita si vinul rosu completeaza meniul. Pentru dizolvarea colesterolului insotiti tocanul de muraturi in sare, fara otet si/sau usturoi.

     
    • Bogdana

      6 Decembrie 2015 at 10:30 pm

      Oooo da, zaibar si muraturi, imi ploua in guraaaaaa

       
  11. koka's natural world

    27 Decembrie 2015 at 1:53 am

    Am avut sansa sa maninc asa ceva in copilarie ! 😋😋

     
  12. Dan

    20 Martie 2017 at 9:37 pm

    Am dat intimplator peste aceasta reteta si vin cu unele completari. Sint la origine din muntii Olteniei (din muntii Capatinii) si am fost un mare amator de tocan. Reteta prezentata este foarte elaborata si cuprinde multe ingrediente pe care nu le gasesti la stina. Tocanul traditional, facut la stina, se face mult mai simplu: se pune ceaunul deasupra focului si, cind se incinge, fara apa sau grasime, se arunca bucatile taiate potrivit de berbecut. Acestea isi lasa seul, in care se „fierbe” carnea. Asta este tot! Au fost multi ani in care ma duceam la diferite nedei sau alte sarbatori ciobanesti („Invirtita Dorului” de la Vaideeni – in special, „Rapsodia pastoreasca” de la Corbi, comuna musceleana, dar unde s-a stabilit in sec. 18 o puternica comunitate de jinari din Marginimea Sibiului, la Polovragi, etc.) unde nu mincam decit tocan. La inceput, cite trei portii, apoi doua, in final am redus la una. Din pacate, in ultimii ani nu am mai ajuns nicaieri.Se maninca fierbinte, sa nu se sleiasca, cu mamaliga. Varianta in seu, pentru toamna si iarna, se numeste „sloi”.

     

Lasă un răspuns

 
