RSS

Datorita/Din cauza

12 Mar

Pentru ca am obsesii, iar una dintre ele este exprimarea in limba materna, m-am gandit sa scriu si defalcat ceea ce am facut deja intr-o postare mai lunga.

Incep maratonul legat de gramatica cu datorita vs. din cauza

DATORITA se foloseste INTOTDEAUNA cand este vorba despre un lucru bun.

DIN CAUZA se foloseste INTOTDEAUNA cand este vorba de un lucru negativ/rau

Ieri la metrou, un ins ne anunta ca „Datorita incidentului survenit in statia Costin Georgian, circulatia trenurilor se desfasoara cu dificultate” – imi venea sa ma duc peste el sa ii spun cum ca nu e nimic bun in faptul ca intarzie metroul si nici in faptul ca aia a ales sa se arunce pe sine. – e clar ca insul cu pricina trebuia sa spuna „Din cauza incidentului…”

Exemplu de formulare corecta: „DATORITA umbrelei, nu m-a udat ploaia”

Si in poze, poate e mai simplu de retinut.

Datorita fulgilor de ovaz am facut niste fursecuri foarte bune.

biscuiti

Din cauza cetii, parlamentul nu se vede prea bine.

londra

                                                                                   

                                                                                                                     Gandeste inainte sa deschizi gura! Nu doare.

 

 
2 comentarii

Scris de pe 12 Martie 2013 în Gramatica.

 

Etichete:

2 răspunsuri la „Datorita/Din cauza

  1. aphextwinz

    14 Martie 2013 at 7:15 am

    Nu e cazul in exemplele de mai sus, dar simt nevoia sa imi fac o mea pulpa, deci, ca sa incep cu o concluzie, cateodata, in fraze, pun inadins sensul invers decat cel corect pentru a face o expresie mai haioasa, nu imi vine acum un exemplu, sa zicem de genul: „am comis o salata”. Cand este foarte clar ca nu ai cum comite o salata pentru ca, nu, ca in cazul de mai sus, acest lucru se presupune a fi unul de bun augur. Deci trecand peste licentele poetice de genul celei exprimate de mine mai sus, da, Bogdana are dreptate.

    Mai zi-le biscuitimea ta.

     
    • Bogdana

      14 Martie 2013 at 9:43 am

      Eee, nici nu se punea problema jocului de cuvinte sau a licentelor poetice. Si eu mai spun „cea mai salata buna” dar asta pentru ca imi aminteste de o prietena haioasa, sau alyele care nu imi vin in minte, eu zic aici despre vorbirea/scrierea pe care o au unii care insista sa se faca de ras de fata cu toata lumea 🙂
      Multumesc pentru sustinere 🙂

       

Lasă un răspuns

 
