RSS

Galuste cu prune.

26 Mar

In ultima vreme aud „galuste cu prune” pe un ton nostagic din ce in ce mai des. Cred ca e ceva in aer. Cand eram mica, mama facea cledine, caci asa le zice in bucovina, de fiecare data cand ramanea piure de la masa. Mai sunt cunoscute si sub numele de gomboti.

Stiu ca nu e sezonul prunelor dar nu se mai putea 🙂 Cu prunele din import e clar ca nu au iesit cum ar fi iesit cu prunele autohtone care se inmoaie la fiert dar ne-am facut pofta. Prunele astea erau mari cat niste mere 🙂 Dintr-o pruna, am facut 8 galuste 🙂

Prunele le-am taiat si peste ele am pus o lingura de zahar si o lingurita de scortisoara si le-am lasat sa astepte pana am facut aluatul

Am folosit pentru galuste 1/2kg cartofi, 2 oua, 2 linguri de smantana, 2 linguri de gris, 2 linguri de zahar si faina alba de grau, din pacate nu am cantarit-o. ca am tot pus, oricum, se pune pana compozitia este cam ca o mamaliga calda.

Cartofii curatati, spalati si fierti i-am pasat ca pentru piure, dupa ce s-au racit, am pus smantana, ouale, zaharul, grisul si apoi faina, cred ca vreo 3-400g pana a iesit un aluat destul de dens dar totusi un pic lipicios

Inainte de modelarea galustelor se pune apa cu un pic de sare la fiert. Cand clocoteste apa, se pun galustele una cate una.

Pentru modelare, pentru ca aluatul este lipicios m-am ajutat de faina, am pus in mana putina faina, o lingura de aluat, l-am aplatizat putin cu o lingura, am pus o bucata de pruna, daca prunele erau mici le puneam intregi sau jumatati.

Am strans aluatul in jurul prunei si apoi cu ambele maini am format o bila.

Bilele e bine sa fie scufundate in apa clocotinda imediat ce sunt gata, insa cum apa nu fierbea inca le-am facut pe toate mai intai si inainte de baie le-am mai modelat putin. In oala nu se pun la gramada, sa fie numai un singur strat, se fierb pe rand daca sunt mai multe. Dupa ce s-au ridicat la suprafata le-am mai lasat sa fiarba un minut-doua.

Se pot manca asa chioare, ori cu smantana, mie imi place combinatia clasica cu pesmet. Pentru asta, am pus intr-o tigaie doua linguri de ulei, cand s-a incins am pus trei linguri pline cu pesmet si doua cu zahar, am amestecat bine pana s-a rumenit pesmetul, se poate pune si un praf de scortisoara. In amestecul asta se tavalesc galustele.

Se pot manca calde sau reci. E un desert pe placul tuturor.

 
3 comentarii

Scris de pe 26 Martie 2012 în Dulciuri si dulceturi

 

Etichete: , , ,

3 răspunsuri la „Galuste cu prune.

  1. aphextwinz

    26 Martie 2012 at 9:07 pm

    Io nu fac decat odata pe an, cand e sezon de prune, nu pentru ca sunt mare patrioata, dar mori daca vezi cum mi se lipeste aluatul ala de mine, dau sa plec, capisterea dupa mine, cu cantitatile luate de la Anton Roman, degeaba. Si odata s-au desfacut, naiba stie de ce si le-am indesat intr-un vas de chec si am facut, vai draga, terrine de galuste cu prune. SI le-a placut (ca tot aia era) si am pus si smantana.

    Am zis ca asa e reteta :))

    Eu nu pun scortisoara, in rest, la fel. Merg si cu caise.

     
  2. Magda Adina

    30 Martie 2012 at 11:12 am

    Vai ce pofta mi-ai facut !!!! Nu am mai papat de o vesnicie :(((( ….. ti-au iesit perfect !!! 😉

     
    • Bogdana

      31 Martie 2012 at 11:36 am

      Atunci astept sa le vad si pe ale tale, trebuie sa iti faci pofta mai ales ca nici nu dureaza 🙂

       

Lasă un răspuns

 
