RSS

Sarmale, sarmale, sarmale.

01 Feb

Brusc mi s-a facut o pofta intolerabila de sarmale asa ca am purces la treaba. Oala mea de Marginea abia astepta sa fie pusa la treaba.

_MG_0682

Aproape toate mancarurile incep de la ceapa🙂. Ceapa, mai multa asa, doua maricele, am taiat-o cubulete si am pus-o la calit in cateva linguri de ulei, mai mult am inabusit-o.

In ultima vreme am auzit de tot mai multa lume care nu pune bulion in sarmale, eu n-as incerca. Peste ceapa calita am pus cateva linguri de bulion de rosii si cateva de bulion de ardei. Aveam un pastarnac ratacit prin casa care s-a cerut in sarmale asa ca l-am pus si pe el, am constatat ca nu aveam morcov, culmea, de regula am o gramada, fedrei ii plac foarte tare, aia e, n-am pus, apoi am pus orezul, eu pun un pic mai mult, nu imi plac sarmalele numai carne, sa zicem 250g

Am lasat cateva minute pe foc toate astea apoi l-am oprit, am pus carnea tocata, amestec de porc si vita, un kilogram si apoi cateva bucatele de slanina afumata, afumatura in sarmele e tot chichirezul🙂

Am pus sare (daca varza e prea sarata nu se mai pune sare in carne, isi trage din varza) piper macinat, piperul proaspat macinat e cu totul si cu totul alta treaba decat piperul cumparat asa din comert, mie ala mi se pare ca are gust si miros  de orice altceva decat piper si un pic de marar uscat, nu pun niciodata cimbru. Toata compozitia omogenizata

Bun, acum urmeaza partea cu impachetatul din cauza caruia lumea considera ca e complicat sa faci sarmale. Nu e. Sunt mai multe feluri de a impacheta, o sa incerc sa arat doua dintre ele, sper sa se inteleaga. Eu impachetez sarmalele in mana, e mai simplu decat pe fund dar asa e mai explicit.

Se ia foaia, se pune compozitie in functie de cat de mare e foaia/cat de mari vrem sarmalele.

intorci o parte de prunza peste compozitie si ramane sa impingi cu degetul captele dintr-o singura parte

sau rulezi carnea in frunza, ca pe clatita si apoi impingi cu degetul la ambele capete

Pe fundul oalei am pus resturi de varza tocate si peste o biata de sorici afumat

si apoi sarmalele.

Dupa primul strat de sarmale am pus o lingura de bulion, cateva boabe de piper, o frunza de dafin si urmatorul strat, de preferat sa fie in pozitie inversa sarmalele de la un strat la altul

Am terminat de pus sarmalele, peste ele am pus o frunza mare de varza apoi zeama de varza si apa pana a trecut de ele cu cateva degete si le-am lasat sa fiarba incet cateva ore, cred ca vreo 4. La cuptor nu le-am mai pus ca era tarziu si azi mi s-a parut ca nu mai au nevoie, sau ne era prea pofta🙂

Cand eram mica, la frunza aia de varza de deasupra ii spuneam hartie, mama le punea la cuptor si frunza aia se usca foarte tare „Mama imi dai mie te rog hartia aia de deasupra”🙂

Consider ca oala de lut este esentiala la sarmale, sigur ca ies sarmalele si in altfel de oala dar nu ajung la apogeu🙂

Cum zapada e din belsug, daca pun de-un cozonac si facem un biss pentru craciun oare vine si mosu?  :P

Cu mamaliga calda si ardei iuti.

 
15 comentarii

Scris de pe 1 Februarie 2012 în Mancare gatita

 

Etichete: , , ,

15 responses to “Sarmale, sarmale, sarmale.

  1. Zazuza

    1 Februarie 2012 at 5:01 pm

    iti dai seama ca exact in clipa asta o sun pe mama sa-mi faca sarmale. punct. hai pa.

     
  2. Bogdana

    1 Februarie 2012 at 5:55 pm

    🙂 daca n-are vreme, eu mai am sarmale, tu sa ai drum😛

     
  3. yogoshima

    2 Februarie 2012 at 1:11 am

    Spunemi varaza este murata sau numai fiarta putin ?

     
    • Bogdana

      2 Februarie 2012 at 11:36 am

      da, e murata, dar merge si cu varza oparita ca stiu ca pe la voi nu prea se gaseste murata

       
      • yogoshima

        3 Februarie 2012 at 9:15 am

        Se mai gaseste dar sint varze murate facute la balamuc, mijloci la 12$ bucata invelite in plastic si sarate, de unde trebuie doua verze ,2Kg carne 15$ plus smintina 5$.Uite asa caci sarmalutele apar dupa citeva ore de munca.

         
  4. aphextwinz

    2 Februarie 2012 at 8:12 am

    Eu sunt din persoanele care fac cele mai felurite combinatii (clasice in mai multe zone, le iau la rand) si care doar odata a pus bulion in sarmale, na😀 Insa nu am facut fara bulion la fiertul lor, am auzit ca se fac si asa, urmeaza sa fac si complet fara bulion, para curiozidad.

    Mai mie mi s-a mai parut o chestie, daca is fierte la foc mic, mic, mult, mult, la gust nu se simte diferenta intre cele facute in oala de lut, ceaun sau inox. Poate doar mi se pare mie.

    Chichirezul si io cred ca e afumatura si fiertul mic, mic, la foc mult, mult. Ptiu, invers, mi-e lene sa sterg.

    Mie mi se pare ca in general sarmalele sunt o chestie care indiferent cum ar fi facuta/e is bune. Ma crezi ca de doua ori am mancat sarmale, nu naspa, dar asa, puii mei, le manci ca merg, dar nu savuroase? Si culmea, odata in ardeal.

     
    • Bogdana

      2 Februarie 2012 at 12:05 pm

      am incercat si eu la altii fara bulion in ele, pierd muuuult din calitate,
      cat despre vasul de lut se poate sa fie la mine pe creier ceva🙂 dar parca nu sunt impacata daca le pun in altceva🙂
      eu am mancat sarmale atat de proaste incat nici nu imi imaginam ca pot exista🙂
      fara bulion nu as incerca sa fac, nu vrea sa muncesc de pomana🙂 da’ o sa imi zici tu ce si cum😛

       
  5. aphextwinz

    6 Februarie 2012 at 9:04 am

    am multe retete de sarme, fara bulion, azi le fac precum tine (in sensu de bulion), mie nu mi-au iesit proaste decat la inceputurile carierei cand, nu stiu de ce, am pus multe oo in ele, nu cumva sa le pierd. daca iti dadeam o sarma iti rupeam gamba :)))

     
    • Bogdana

      6 Februarie 2012 at 12:14 pm

      hehe, norocoaso😛

      cea mai tare faza legata de sarmale e din oltenia
      in bucovina, la nervurile frunzei le mai zic si atze
      se duce o bucovineanca in oltenia si o serveste cineva cu sarmale, apoi zice „stai sa tai atele” bucovineaca zice „nu ca eu le mananc si pe alea”
      olteanca a facut ochi maaaaari, ea legase sarmalele cu ata, sa nu se desfaca🙂🙂🙂

       
  6. angela

    4 Iunie 2016 at 11:16 am

    daca nu le-ai pus in cuptor ,inseamna ca le-ai facut pe aragaz?sau pe plita?cum folosesti oala de la marginea,altfel decit in cuptor?

     
    • Bogdana

      4 Iunie 2016 at 12:04 pm

      Direct pe ochi, la foc foarte mic cu o tabla sub fund.

       

Lasă un răspuns

 
