RSS

Revolta-m-as.

16 Dec

Zuza a  inceput, eu continuu, este  vorba de parte cu gramatica, am of-ul asta de foarte multa vreme si pe zi ce trece se adanceste tot mai tare.

IMG_0792

Desi mai peste tot aud/vad discutand-se despre cat de corecta este o formulare sau alta, despre cratime, liniute si i-uri, o imbunatatire in vorbire/scriere nu o sesizez, ba dimpotriva. Cel mai mult ma deranjeaza schingiuirea limbii romane cand este vorbita, poate pentru ca la citit am posibilitatea sa renunt daca imi simt privirea lezata, la vorbire, urechiile nu se pot inchide, din pacate

Dupa cum scriam si la ea pe blog, eu nu inteleg de ce si cei care fac reclame la tv. ajuta la maltratarea limbii romane? sau, daca pe ei atat ii duce capu’ de ce nu se sesizeaza o autoritate ceva? Cum e posibil ca cei de la vodafone sa trambiteze cu marea „ieseala” asa nestingheriti, cum ieseala, ce e aia? de unde le-a venit ideea asta mizerabila? Apoi, vine reclama de la fulga, de fapt asta era inainte, cu „mai m-am gandit” eu vad negru in fata ochilor cand aud un coleg sau o colega spunand „mai am vazut/ mai mi-a spus” iar daca ii corectezi (am renuntat demult la asta) nici nu isi dau seama unde e greseala…

„decat” si „doar”

Toata lumea ar trebui sa stie din scoala generala, cel tarziu, ca „doar” se foloseste intotdeauna fara negatie (mai sunt doar doua statii) si „decat” se foloseste intotdeauna cu negatie (nu mai sunt decat doua statii) formularea de genul „mai am decat doua mere”  ma face sa respir adanc si sa numar pana la 10 dar bomboana de pe coliva (ca tot vorbim de moartea limbii materne) „mai mi-a ramas decat un mar”  trezeste in mine cele mai urate instincte.

„datorita” si „din cauza”

La lectia asta zici ca a lipsit majoritatea. De la prezentatoare tv si pana la tariceanu (nu merita majuscula) toti folosesc anapoda cei doi termeni, si sunt atat de simplu de retinut, in prima faza, ca apoi iti intra in limbaj si nu trebuie sa te concentrezi sa vorbesti corect.
„Datorita” se foloseste intotdeauna cand se vorbeste despre o actiune pozitiva/”de bine” (datorita umbrelei, nu m-am udat). Este evident acum, sper, ca „din cauza” se foloseste intotdeauna cand este o actiune negativa/ „de rau” (din cauza traficului am pierdut trenul)

Apoi urmeaza „servici” in defavoarea lui „serviciu” am obosit sa corectez cuvantul asta in limbajul tuturor, ma seaca asa de tare ca il sesiz intotdeauna, si am ajuns sa ma bucur cand aud pe cineva ca spune „serviciu” nu este firesc sa te bucuri cand auzi ca se vorbeste limba materna corect, asta ar trebui sa fie un lucru absolut normal. Nu e. Daca nu spui indici si suplici de ce mama dracu spui servici? Te dor falcile sa mai pui un „u” la locul lui? Am auzit si explicatia stupefianta „stiu ca serviciu e corect dar nu imi place” huh? vorbirea corecta tine de placere?

„care” si „pe care” 

Uneori am impresia ca sunt nebuna si numai eu vad diferenta dintre „care” si „pe care” …am obosit. Pe tine nu te zgarie pe urechi cand spui „ceasul care l-am vazut”? probabil ca nu, ca altfel ai avea mila si de urechile noastre. E tragic. Atata vreme cat responsabilii cu DOOM-ul, academicienii vietii au hotarat ca orice formulare este corecta…

Sa nu iti peste de cum vorbesti, mie mi se pare o lipsa crasa de respect de sine, e ca si cum ai iesi in public cu camasa cu urme de mancare pe ea. Nu mi se pare tragic ca nu stii, asta este, nu toti am fost la fel de norocosi, mi se pare tragic ca nu faci nimic sa ai camasa curata.

 
23 comentarii

Scris de pe 16 Decembrie 2011 în De-ale mele

 

Etichete: , , , ,

23 responses to “Revolta-m-as.

  1. Zazuza

    16 Decembrie 2011 at 5:52 pm

    asa cum ai spus si tu, o mare parte din vina o au aceste agentii de publicitate, dar si presa, care promoveaza o limba romana maltratata pana in panzele albe! stiu din surse sigure, nu spun de unde, dar un mare director de programe (sauc eva de genu, mare mahar oricum pe-acolo) de la un teveu din asta a trimis un document inapoi cu urmatoarea mentiune „nu se spune EU CRED, este pleonasm sa spui si EU si CRED in aceeasi propozitie”. QED.

     
    • Bogdana

      16 Decembrie 2011 at 6:57 pm

      da, e clar, ne ducem de rapa incet si sigur

       
  2. Happy

    16 Decembrie 2011 at 6:18 pm

    Iești în vervă mare. De Crăciun fiiiiii mai bun … o să fiiiiiiii?🙂

    Ie recentă și ie adevărată. Un adolescent citea cu voce tare cuvântul scupule. Si murea de râs, acolo la el în gașcă. Nu, dragule, nu are nici o legătură cu ceea ce ai fi vrut tu să aibe. Irefutabil de iremediabil.

    Q.E.D. și de la mine.

    Și mai am una, de la o adolescentă, blogheriță. Înfiorător de agramată, și cu maxim 50 de cuvinte în vocabular, și din alea 50, 20 sunt ingliș, 10 nu sunt în dicționar și restul sunt nume proprii. Are benerul ăla cu respect limba română, vorbesc corect românește.

    Deci și reciproca ie adevărătă.
    Q.E.D. și șah-mat

     
    • Bogdana

      16 Decembrie 2011 at 7:01 pm

      mai buna? nici daca as castiga un milion de infinituri de catralioane de euro la loto nu as fi mai toleranta cu cei care nu stiu/vor sa vorbeasca corect🙂
      Unii pe langa ca sunt prosti, nu au nici simtul penibilului, deci cum, mai are si baner? :)) vai steaua ei, sa nu imi zici cine e :))

       
      • Zazuza

        16 Decembrie 2011 at 8:16 pm

        mai buna cu prostii si incultii? de ce? ca sa ajungem sa traim intr-o lume populata de indivizi care nu stiu aprecia cat inseamna 16 mii de metri? bai, io zic sa facem de sfarsit de an un top al ineptiilor. dar sugerez ca asta sa fie pe locul 1😀, ca e legendara chestia!

         
  3. Zazuza

    16 Decembrie 2011 at 6:22 pm

    😆 saracii.

     
  4. Happy

    16 Decembrie 2011 at 6:54 pm

    Horror! (vezi-mi avatarul😀 )

     
  5. Bea

    17 Decembrie 2011 at 4:19 pm

    Ai uitat de salariu vs salar🙂

     
    • Bogdana

      17 Decembrie 2011 at 5:51 pm

      Eee, din pacate sunt multe greseli pe care oamenii nu le (mai) iau in seama…
      Aseara, la petrecerea firmei, cel care a tinut discursul a inceput asa „A fost un an greu si plin de probleme” apoi a mai spus cateva vorbe si a incheiat epocal „Sa speram ca anul care vine sa fie la fel de bun” :)))

       
      • Zazuza

        18 Decembrie 2011 at 2:12 pm

        😆 vai dah capu’ vostru atunci😆

         
      • Bogdana

        19 Decembrie 2011 at 12:16 am

        sa speram ca cel care trebuia sa tina cuvantarea nu a ajuns la timp si a tinut-o cineva care trecea prin zona :))

         
  6. corneliu furman

    25 Decembrie 2011 at 10:37 am

    mi se pare insa ca pe primul loc e raspunsul unui martor la un jaf in gara; intrebat fiind daca a vazut politie, armata, alti paznici, a raspuns clar :” ierea decat numai ceferisti”

     
    • Bogdana

      25 Decembrie 2011 at 9:52 pm

      da, de „decat, numai” uitasem :)…limba noastra-i o comoara…

       
  7. josephine

    15 Februarie 2012 at 10:54 am

    Nu e corect „eu continuu”. Corect este „eu continui”…🙂

     
    • Bogdana

      15 Februarie 2012 at 5:49 pm

      hmmm, nu stiu ce sa zic, ultima varianta de DOOM este de asa natura sa se simta bine manelistii, pitipoancele si restul, ORICE formulare este corecta sau acceptata, chiar si servici si alte nenorociri de genul. forma corecta este totusi „continuu” desi toata lumea foloseste „continui”

       
  8. josephine

    18 Februarie 2012 at 1:56 pm

    Ai putea cere parerea unui profesor de limba romana. Altfel, te revolti degeaba… Sau poti sa te revolti si din cauza propriilor tale greseli…

     
    • Bogdana

      18 Februarie 2012 at 3:13 pm

      Ai dreptate josephine. Multumesc!🙂

       
  9. Happy

    19 Februarie 2012 at 8:51 am

    Recent văzută pe Facebook: cu se scrie corect: propri copii, proprii copii sau propriii copii? Recunsoc că am avut un dubiu, dar am întrebat un profesor de română și mi-a explicat totul începând de la Adam și Eva. Am reținut doar cum e corect, nu și de ce, să mă iertați pentru asta bine?

    Voi știți cum e corect? Ia să vă văd, ia, ia, ia!

     
    • Bogdana

      20 Februarie 2012 at 1:26 pm

      e bine ca macar mai au dileme de genul asta, desi mi-e firca sa nu le trateze ca pe niste probleme de logica🙂😉🙂
      am auzit ca se poarta si pluralul decesuri, decesurii, decesuriii😛

       
  10. Zazuza

    19 Februarie 2012 at 9:46 am

    auziiiiiiiiiiitz, mi se pare mie ori tot agramatii striga primii(iiiiiiiiiiiiiii) „hotzu’ „?😆. si fatah, puteai sa ma intrebi pe mine direct, nu te mai dadeai pe net. nu stii faza cu „intreaba un prieten”? acuma, nu se pune ca predau engleza, ca am invatat si romana la scoala. ntz ntz ntz.

     
    • Bogdana

      20 Februarie 2012 at 1:20 pm

      ah, daca stiam din vreme… ai mers pe burta si era sa o supar pe josephine degeaba
      dar e bine ca de acum incolo o sa pot cere o parere calificata😉

       

Lasă un răspuns

 
