RSS

Varza murata.

30 Oct

Cum sf. Dumitru a trecut iar varza se pune la murat in jurul acestei sabatori, iaca, respect traditia🙂

Varza este printre legumele mele preferate iar cea murata cu atat mai mult.  In generala, cand alti copii isi luau mere sau gutui din piata de langa scoala, cei din clasa mea ne luam varza, o mancam la comun ca pe mere🙂

Se mureaza foarte usor si economisesti o multime de bani iarna cand comerciantii cer pe varza murata bani cat pentru o chestie exotica. Nu mai pun la socoteala cat de buna si de sanatoasa e si varza si zeama (in bucovina ii zice moare) nu are conservanti si are amprenta personala🙂

In oltenia mea, bunicii de acolo, in zeama de varza abia scoasa din beci, puneau cateva rondele de praz scos de la pastrat din nisip si mancam cu paine prajita, mi-a ramas in minte gustul ala de atunci, o bunatate.

Am cumparat varza din piata, 1leu/kg, o legatura de marar uscat, sare mare pentru muraturi si o druga de porumb🙂

La varza i-am curatat primul rand de frunze, unde a fost cazul si mai multe, cu un cutit am scobit in cotorul fiecareia cat mai mult iar in locul ramas gol am pus sare mare, in fiecare varza au intrat cam doua lingurite cu varf.

Apoi le-am pus intr-un butoi, de plastic am eu, mai bun ar fi de lemn dar nu am nici curte si nici beci asa ca ne adaptam. Am pus niste boabe de porumb.

Deasupra am pus crengute de marar uscat, am umplut cu apa rece si astept sa se mai inmoaie varza, cam in doua zile, se mai aseaza si mai pot pune o capatana, doua. In locurile ramase libere intre verze, am pus sferturi de varza, sa nu irosim spatiu ca e pacat.

Asta este toata sarea pe care o pun, de obicei nu pritocesc/vantur, nu ii fac nimic, in prima saptamana daca imi aduc aminte, zgaltai butoiul de cateva ori. Zeama iese limpede, nu foarte sarata iar varza se pastreaza pana primavara tarziu, sau pana se termina🙂

 
12 comentarii

Scris de pe 30 Octombrie 2011 în Fructe/legume conservate

 

Etichete: , ,

12 responses to “Varza murata.

  1. yogoshima

    30 Octombrie 2011 at 1:45 pm

    Pe vremea mea se punea la borcane mai mari si cei mai decisi cu familie mare in butoie.De mult nu mai gasesc acel gust.

     
  2. Bogdana

    30 Octombrie 2011 at 10:13 pm

    Nu am auzit pana acum de varza murata, intreaga, la borcan, si nici borcane asa mari nu am vazut. La magazinele romanesti din canada trebuie sa gasesti varza murata, macar sa iti faci pofta🙂

     
  3. yogoshima

    31 Octombrie 2011 at 1:47 am

    Varza este taiata in sferturi sa intre si in cele mai mute cazuri este taiata gata sa fie consumata.E cam departe sa ma duc la Montral, 3 ore de zbor,si nu sint Romani care produc ci o cumpara si ei de unde poate.Cel putin am privilegiul sa vad prin internet muraturi facuta de gospodine care au talent si pricepere sa provoace gusturi care de mult sint uitate de cei care stau prin tari straine.Am in frigider varza,castraveti si nu sint rai la gust dar lipseste ceva nu stiu,poate placerea de a stii caci sint facuti de casa cu un gust aparte.

     
  4. Happy

    31 Octombrie 2011 at 4:23 pm

    Bună-mea punea la butoiul cu varză și vreo 2-3 gutui și tot atâtea mere, cică să aibe varza gust bun. Mnoa, nujt ce să zic, da’ dacă așa o zâs ea, atunci musai așa o fi…

     
    • Bogdana

      31 Octombrie 2011 at 4:32 pm

      Da, da, si eu am pus gutuie anul trecut, anul asta am sarit etapa, nu am sesizat diferenta si sunt mai bune in dulceata🙂
      o sa pun mere🙂

       
  5. elena

    4 Noiembrie 2011 at 3:22 pm

    Lili, care este rolul porumbului in toata afacerea asta? Ca de la ai mei nu prea stiu sa fi pus vreodata.🙂

     
    • Bogdana

      4 Noiembrie 2011 at 10:21 pm

      La noi in familie, si in oltenia si in bucovina de pune porumb, cica are rolul sa dea verzei o culoare placuta, galbui-aurie – eu mai cred ca „o tine” mai bine🙂

       
  6. varza murata

    10 Noiembrie 2011 at 11:25 pm

    Este foarte buna reteta, si eu folosesc porumbul pentru vaza murata, Bogdana ai aici niste retete foarte delicioase dar cel mai important este ca sunt toate naturale facute in modul Romanesc, te felicit pentru asta, succes in continuare si asteptam si alte retete

     
    • Bogdana

      10 Noiembrie 2011 at 11:47 pm

      Multumesc tare mult pentru aprecieri. Ma straduiesc sa fac cat mai multe lucruri in casa si cat mai natural posibil in vremurile astea.🙂

       
  7. anca

    28 Noiembrie 2012 at 1:28 am

    Multumesc de reteta, Bogdana. Ce nu mi-e clar este cat ii ia verzei ca sa fie gata de sarmale. Eu abia cuma as pune-o. Poate fi gata de Craciun?

     
    • Bogdana

      28 Noiembrie 2012 at 10:16 am

      Daca o tii la cald da. Poti sa o tii prima saptamana la cald (in bucatarie de exemplu) pana incepe procesul de fermentatie apoi sa o muti dar intr–un loc nu prea rece. Sa-mi zici daca merge🙂

       

Lasă un răspuns

 
